Tuesday, April 12, 2011

Burp!! maaf, kenyang ubat la..

Hari ni pagi2 lagi dah keluar rumah utk g ambik result darah hari tu.. Amboi, berlapis2 result dia! Aku bukak tp 1 benda pun x paham. Yg aku nmpak byk yg ber'highlight' je. Xpe, nnti aku bwk result tu jumpe prof Syed tgok ape dia nk ckap pasal benda ni. Sabar eyyyy..

Mlm tu aku pegi rumah prof Syed dgn papa dan mama kt Ampang. Aku pun bg result LabLink tu kt dia bc. Berkerut2 dahi dia bc result darah aku tu. Teruk sgt ke?

Prof Syed ckap ape yg highlight dlm tu adalah benda2 yg terkurang dan terlebih dlm darah aku! Maknanye skrng ni darah aku x normal. Tp betul jugak tu sbb kesan kimo dlu pun mesti ada lg dlm badan aku. Sure byk benda2 rosak jugak. Mesti byk benda nk kena repairkan?

Tetibe ada sorang lelaki ni dtg ckap nk ambik ubat yg boss dia dah pesan. Prof Syed pun masuk dlm dan bwk keluar sekotak besar. Dlm tu penuh mcm2 ubat! Uishhh.. byknye? Aku terpikir2 gak aku nnti nk kena mkn byk smpai camtu skali ke? Mau kenyang ubat aku nnti. Prof Syed ckap mcm tu jugak la dlu Sarimah tu mkn dlu. Dia ambik package RM30 ribu utk 19 hari. Kena follow jadual mkn dia btul2! Tp dlm masa 19 hari tu, badan akan lemah gile smpai terberak2 utk pembuangan toksid pas mkn ubat2 ni. Uuuu, scary..

Tapi mama ckap aku x perlu nk ambik package tu sbb aku bukan baru nk berubat! Aku just nk buang baki2 yg ada dan repair cel2 yg dah rosak tu je. Betul gak tu! Kalau aku x kimo lg, ada kemungkinan besar mama dan papa akan beli package tu utk aku makan! Urmmm, mahalnye..

Sudahnye prof Syed cadangkan aku mkn mcm2 gak ni. Ada utk repair cel, ada utk tulang, ada buang air berlebihan dlm system, mcm2 la smpai mama kena tulis dlm buku nota, hehe.. paling penting ada B17 tu! Kebanyakkan ubat aku dlm bentul capsul, snang nk telan. Yg dlm bentuk cecair tu, aduyaiiiii bau dia boley tahan gak la. Tp kata nk sihatkan? Hentam saje laaaaaa..



Sebelum blk prof Syed pesan, dlm tempoh mkn ubat2 dia ni aku kena bertukar gaya hidup sekurang2nye 3 bln. Alamak! Apakah itu? Emmm, pasni aku kena jd vegitarian dah. Ape pun x boley makan dah terutamanye DAGING sbb dia mengadungi acid yg paling tinggi selain drpd seafood. Jd nk xnk, aku kena stat mkn nasi dan sayur saje! 

Sedihnyeeee tp xpe la, kata nk sihatkan? Harus la ikut rules.. Bukan saje dari segi pemakanan tp minuman pun dah kena berhati2. Bestfren aku cuma air kosong mulai saat ini. Gula perlu d elakkan sbb ianye adalah sumber maknan kpd cancer. Kalau rajin boley blend buah jd jus tp jgn campur gula. Minum gitu aje. Prof Syed ckap tujuan utama KENAPA perlu berdiet mcm ni sbb kite nk hapuskan baki2 yg ada. Kalau kite masih mkn mcm biase, bile cancer tu nk hilang sbb kite asyik bg dia mkn? Ada betulnye di situ..

Kalau dlm spital dlu, xde sorng pun doc yg ckap pasal hal ni! Semua pun boley makan. Why???? Aku blk search dlm internet pun ckap hal yg sama. Sgala mnan yg mengadungi protein haruslah di elakkan. Mampu ke aku menahan diri selama 3 bln? Malaysia Boley! Sarah BOLEY!!!

Sebulan dari skanrg aku kena check darah lg kt LabLink.. see YOU!

No comments:

Post a Comment