Wednesday, March 30, 2011

hari yg menyeramkan



Susah payahnye la nk carik parking hari ni! Sampai level 6 baru jumpa.. Budget nk sampai awal, sudahnye lambat juge! Appointment ct scan pkul 8.30 tp sampainye kul 9.30.. tp xpe, kalau sampai pkul 8.30 pun, blom tentu aku dpt buat awal. Ramai pulak patient kt ctu. Tah2 semua pun appointment sama time..

Tujuan aku buat CT SCAN hari ni sbb aku dah abis 2 cycle utk kimo BFM. Andai kata semuanye clear, aku dah boley proceed to BONE MARROW TRANSPLANT. Tp andai kata sebaliknye, aku pun x brape nk pasti lg sbb doc x ckap pape pun lg. Aku cume berharap sgt semuanye berjln lancar supaya aku x payah nk kimo lg. Kalau kimo ni mcm mkn panadol je, aku x kisah nk sambung sampai bile pun tp.. urmmm..

Tunggu punye tunggu, pukul 10 lebih baru la nurse tu panggil aku suh tukar baju! Tp aku mcm biase lar, x main la tukar2 uniform ni. Aku dah standby dari rumah pakai suar yg xde besi dan baju yg xde corak. All in BLACK! Leceh la nk tukar2 pakai baju spital bagai. Sampai doc tu ckap, "dia ni dah banyak kali scan dah ni.." Haaaa, tau pun dah byk kali cumaaaaa bile dia suh aku mnum air carbon tu je yg sampai skrang x boley nk abiskan segelas. Rasa dia agak pelik lar tp sbb dia dah campur dgn kordial mango, so kurang skit la rasa pelik dia tu. Stiap kali pun aku mesti tinggal suku gelas. X boley nk paksa diri dah, kang muntah x pasal2 kena minum balik.

Mcm biase, doc kena masukkan branula kt aku. Alangkah syioknye kalau boley guna jer PICC kat tangan kiri ni. Tp x boley sbb 'contrast' yg nk d masukkan tu pekat, boley pecah PICC nnti. So nk x nk, tadah je la tangan utk d cucuk. Tujuan liquid ni d masukkan utk bg pewarna dlm urat. Nanti masa dia masukkan contrast ni, badan tetibe rasa panas je. Tp x lama. Dlu aku penah rasa nk muntah tp x muntah pun. Doc ckap mmg ada sesetengah patient mcm tu. Maybe sebab tu aku baru sgt abis kimo kot. So tujuan minum air carbon dan masukkan liquid ni utk bg color dalam urat dan badan supaya bile scan nnti nmpak clear.
BRANULA

Upssss.. lupe pulak nk citer! Selain dari 2 benda ni, nurse tu pun ada masukkan sejenis liquid ikut dot dot dot punggong! hehehe.. malu nk citer sebenarnye tp ni la realitynyer.. tujuan dia sama juge, nk bg color dlm badan. Tp pelik, pas masukkan liquid ni, sure rasa mcm nk beraking! Tp kalau boley tahan skit lar sbb nnti kena repeat balik, x kuase i.. hahahhahaha..

Scan sekejap jer! Nk tggu turn tu yg lama skit.. Pas scan, aku dgn mama mcm biase lar, harus pegi mkn. Lapar ni.. Aku pulak kena puase dari pukul 12 mlm td smpai skrang dah kul 11 pg tau. Haaaa, nk dkt 12 jam x mkn dan mnum yer.. Bukan puase ganti atau puase sunat ye tp WAJIB puase utk buat ct scan ni. Dia xnk la nnti nmpak ikan dan ayam tgah berkwn2 dlm perut masa scan tu nnti.. hehe..  Mama hari ni bawak aku pegi mkn kt tingkt 3, menara utama. Mama ckap cni murah skit sbb ramai student mkn kt cafĂ© ni. Sedap pun sedap..

Dlm keadaan kenyang x igt, kami pun berjln g bangunan timur pulak. Nk g DayCare sbb kalau boley aku nk tukar appointment aku dgn doc next week. Kalau x, khamis ni dah kena dtg blk. Pd hal td aku tanye staff kt ct scan td, dia ckap result keluar seminggu biasenye. Tp nurse kt DayCare pulak ckap, kadang2 boley d cepatkan. So nk xnk kena la dtg blk Khamis ni. Tp sebab area PICC aku dah gatal, aku mintak tlg dorang cucikan. Last cuci 18 hb. Dah 11 hari ni, patot la gatal.. Tp gatal bukan sbb infection yer, sbb dah lama berplaster x bukak2..

Maka dgn ini d istiharkan, hari KHAMIS ni i'll be back to PPUM for check up! huh..

No comments:

Post a Comment