Friday, January 29, 2010

ape CT SCAN?

Result x-ray hr tu pun aku x tau lg, dah kena buat ct scan pulak! So pg ni papa dgn mama dtg Damai, ambik aku terus kitorang g Sentosa Hospital. Sampai sana, terus bg kertas yg si datin tu dah sediakan kt nurse yg jaga kaunter depan. Dia suh aku duduk dlu tggu turn. 

Nk dekat sejam jugak aku tggu, baru nurse sorang ni panggil nama aku. Aku pun masuk dlm 1 bilik sebelah kaunter td. Sejuknye bilik ni. Dah la aku ni kurus, menggigil badan aku. Dia suruh aku tukar baju pakai baju yg d sediakan. Sama je mcm aku nk buat x-ray dlu. Dia xnk ada sebarang besi kt baju dan seluar. Nasib baik aku pakai legging, so aku just tukar baju je.

Nurse kt dlm tu suruh aku baring kt atas 1 tempat ni, melengkung, muat2 badan je. Pastu dia tanye aku bile last period. Sbbnye org yg pregnant x boley buat x-ray atau sebarang scan, radioactive yg tinggi boley mengakibatkan KEGUGURAN

Nurse tu ckap jap lg dia kasi aku liquid kut branula aku tu. Pastu automatic badan akan rasa panas dlm masa beberape saat je. Tujuan liquid tu sbb nk bg urat nampak clear masa scan nnti. Prosedur dia sama jugak mcm x-ray dlu. Dia pesan nnti dia akan ckap bila masa nk tarik nafas dan tahan nafas semua.

Pas aku baring, nurse tadi pun ambik blanket tutup kaki aku sbb bilik tu mmg sejuk sgt. Tujuan dia sbb xnk bg machine2 dlm tu panas. Baru la aku paham. Dah rasa mcm duduk dlm peti ice pun ada kt dlm ni! Nurse tu suruh aku letak tangan ke atas. Relax je la aku baring kt atas benda tu.

(click for more detail)
Ct scan  ni bukan machine yg masuk mcm terowong tu. Aku just masuk 1 gelung ni. Dlm gelung tu ada scanner tu. Ala2 katil melengkung yg aku baring tu yg bergerak ke dpan belakang. Proses dia pun sekejap tp x selaju x-ray lar. Ct scan ni akan scan dgn lebih detail sampai boley nampak urat2 dlm badan kite. Dahsyat tul benda ni. 

Settle 1 perkara! Aku pun tukar blk pakai baju aku. Pasni nk kena jmpe Dato' Dr Mohinder Singh DhillonConsultant Physician And Cardiologist. Wahh, takotnye aku.. Kt situ ada byk bilik doc. So aku dgn mama tggu kt luar bilik dato tu. Pas patient sorang ni keluar, nurse dr dlm bilik tu panggil nama aku. Dgn takot2 aku pun masuk terus duduk kt kerusi tu. 

Dia pun tanye aku soalan standard. Mcm2 gak lar, dah brape lama batok lar, rasa ape lar, penat gak aku nk jwb. Baru je 2 hr lepas aku dah jwb mcm2 soalan kt si datin tu. Dr ni ckap pasni dia nk buat ECO TEST pulak kt aku. Nk tgok kt area jantung katanye. 

Aku dgn mama tggu balik kt luar bilik doc td. Keje menunggu je la aku ni dr pagi. Dah puas menunggu, aku masuk pulak 1 bilik gelap ni. Ada machine kecikkkk je kt tepi katil. Itu la ECO MACHINE. Ala2 machine utk scan org pregnant tu je. Nurse dlm bilik tu suruh aku baring mengiring siap2 sementara nk tggu doc yg sama masuk.
Nurse td tu suh aku relax je sementara doc td tu nk scan jantung aku. Kuat gak dia tekan scanner tu kt dada aku. Rasa mcm nk terpatah2 tulang aku. Tp rasa sakit tu maybe sbb aku yg kurus sgt ni. Proses eco test ni pun sekejap je. Pas doc tu keluar bilik, nurse td tu bg aku tisu byk2 utk lap dada aku yg penuh dgn gel2 masa doc nk scan td. 

Nurse td pesan suh aku g mkn2 dlu sbb result akan dpt dlm masa sejam. So aku dgn mama pun g kafeteria kt dlm hospital tu. Lapar sgt dah ni. Ye lar, last aku mkn kul 7pg td. Skrang dah lunch time. Perut pun dah keluar mcm2 lagu dah ni. Sedap gak mee goreng aku order ni. Mak aku mkn nasi berlauk. Price pun not bad, xde la mahal mane. 

Pas dah kenyang, kitorang turun blk dan tggu kt depan bilik doc td. Masuk je bilik doc tu, mcm2 gak dia cakap tp aku x brape nk paham. Katanye berdasarkan CT SCAN & ECO TEST yg di buat td, nampak ada air dlm jantung dan paru2. Tp aku x sure serious sgt ke tidak keadaannye. Report yg doc dah tulis tu dia bg kt aku utk pas balik kt si datin tu.

Letihnye rasa ulang alik sana cni..

No comments:

Post a Comment