Tuesday, February 01, 2011

1st cycle for BFM


Kul 9pg baru btul2 terjaga! Mcm mimpi2 je mama kejut suh bgun. Hari ni ada appointment dgn Day Care, LAGI!!!!. Dari minggu lepas bwk hr hari ni, xde keje lain dah. Tak bosan ke doc asyik tengok muke aku je? Hehe.. Cumanye aku lega skit sbb mama follow aku skali.

Hari ni kitorang naik LRT je dari setiawangsa sbb papa nk hantar kereta pegi service. Dah lama x naik public transport. Time ni org pun dah kurang. Masuk je dah dapat tempat dudu. Sampai stesyen Universiti, kitorang pun turun carik teksi. Dari sini nak ke PPUM pun dah dekat. Tapi dlm dekat2 pun, rm8 jugak lar..

Memandangkn dah pukul 10.30 skrang, aku pikir time ambik darah dah tamat kat Day Care. Sbb aku slalu baca kat luar tu katanye time utk ambik darah dari pukul 8 pagi sampai pukul 10 pagi saje. Hari ni agak terlambat pulak sampai sbb terlambat bangun.

So mcm biase, aku pun ambik no sbb kaunter bukak lagi. Rupenye kakak nurse tu ckap kena ambik darah sbb atas kad biru aku dah tulis wpun sebenarnye aku dah sorok kertas ambik darah tu. Bijak x? Tapi rupanye x brape nk bijak lg sbb atas kad biru ada tulis dah. Ingtkan cara sorok surat tu berkesan. Keh keh keh..

Nak x nak, tggu je la no aku! Tapi lega skit hari ni org x ramai. Banyak org x dtg sbb nak raya cina dah lg 2 hari. Tengah carik seat, tgok2 ada kak Noly dgn husband dia. Dah lama x jumpa maybe sebab appointment lain2 hari kot..

Bebual punye bebual, husband kak noly yg lebih suke panggil diri dia Pakcik tu, katanye dia terpaksa delay BONE MARROW TRANSPLANT dia sbb tetibe kat leher dia cam ada ketumbuhan skit. Dulu dah ok dah tapi hari tu dia isap rokok, so jd balik. Haaaaa.. bahaya x bahayanye merokok?? Katanye dia terus berenti isap rokok, dah nk sebulan skrang.

Tengah rancak2 bebual, sempat lagi aku promote bisness SCORE A aku kt kak Noly sebab dia dok citer yg dia kesian tgok anak2 dia kena g tuition la, jaga adik la sedangkan dia kt hospital kena jaga pakcik! Dah bg kak Noly website tu utk dia balik tengok dlu. Sebab portal pendididkan online tu mmg bagus pun. Bukan sekadar berbisness tp sebab memang bagussssss..

Pas aku ambik darah, aku dengan mama turun pegi Pusat Kebajikkan PPUM utk check dah lulus ke belum permohonan aku tu. Sebab kata Doc Haris, aku perlu lebih kurang RM35k utk buat BMT tu. Tu pun nasib baik aku guna stem cel aku sndiri! Kau guna org lain punye, lagi la mahal berganda..

Sempat lagi kitorang lunch dlu kt cafeteria tingkat 2 dlu sebelum naik blk tingkat 6! Elok2 je naik, x lama pastu dah jumpa doc. Kali ni jumpa dengan Doc Isma pulak. Spanjang minggu lepas dah nampak dia dalam wad ni tapi baru hari ni duduk dengan dia. Tetibe doc haris pun dtg sebab nmpak mama.

Doc Haris suruh aku masuk wad hari ni! Terkejut aku.. sebab aku x standby lg sebenarnye. Aku masih dalam mood berehat kat rumah. Pd hal dah berbulan2 aku berehat kt rumah. Tah ape yg aku nak berehat lg pun x tau lar. Agak kecewa jugak dengan idea doc Haris tu tapi ada betul jugak sebenarnye. Lebih baik buat cepat2 supaya cepat settle.

So nak x nak, aku pun setuju aje lar.. PICC x sempat nk buat lagi so doc ckap guna ‘line’ biase dlu. So andai kata urat aku terbakar pulak belah kiri ni, x boley nk buat ape lar. Terima saje.. L

Mcm biase, aku xkan terus check-in.. aku mesti kena balik rumah packing brg2 dlu. Lg pun ada byk keje nk kena settle sebelum masuk wad. Ada brg2 yg customer order belum packing utk d pos laju. So harus la aku balik dlu. X boley terus masuk ni. Tp doc pun dah tahu, aku awal2 dah cakap yg aku x ready lg. Dorang pun paham, lg pun patient kat dalam pun blom check out lg.

Sampai umah, terus aku bukak FB. Check mane2 customer yg dah confirm bayar nk brg semua. Kelam kabut gak la sebab ada 2 jam je lg. Dengan brg nk bawak g spital x packing lg. Mane dgn brg customer lg. Mcm2 hal la..

Pas asar, papa balik, aku dgn mama pun dah ready semua. Ape lg, gerakkkkkkk..

Sampai wad 6TD, katil aku still blom ready. So kitorang tggu kt bilik tepi kaunter ni buat sementara waktu. Tak suke giler dgn bilik tu sebab sejuk sgt. Org x sakit pun boley sakit kalau duduk lama2 dlm bilik tu.

Tengah dinner yg kitorang beli kat cafe bawah td, masuk doc lelaki ni. Selama ni x pernah tgok pun doc muda ni. Tapi biasenye doc muda2 ni semua doc baru. Keje dorang cucuk branula dan ambik darah je. Lg pun kejap lg pas dapat bilik nk start masuk ubat terus. So pasang siap2 la wpun x tukar uniform lg.

Dekat pukul 9 camtu baru aku dapat bilik. Otw dari kaunter nk masuk bilik, sempat lagi aku promote handbeg2 aku jual kt nurse2 dlm ni. Hehe.. Lg pun sebab dah kenal lama, so x malu dah nk citer ape pun.

Tengah citer2 pasal handbeg, ada 1 aunty ni berdiri kat luar bilik dia tengah tgok aku. Aku senyum saje la. Tapi aku amat pasti dia bukan pesakit sbb dia pakai baju biase je. Pesakit dlm hospital semua WAJIB pakai uniform. Sebab takot tersalah bagi ubat kat pelawat atau penjaga. Kes naya tu kalau tersalah cucuk!!

Pas mama letak brg dalam bilik, mama pun dtg bwk beg longchamp yg kitorang bwk standby. Aunty td pun tgok skali. Rupanye aunty td tu jaga anak pompuan dia nama Syikin. Syikin pun lymphoma juge tp dia NON HODGKIN. Katanye depress giler sbb sakit ni kan buat xde mood. Pulak tu rambut dah start gugur. Tapi bila aunty tu tengok aku, dia nak anak dia kenal dgn aku sbb katanye aku nmpak happy. Harapan dia dan aku juge berharap, semoga anak dia kembali sihat dan ceria.. J

No comments:

Post a Comment