Wednesday, March 10, 2010

1st kimo..

Hr ni mengikut plan doc bibah, aku akan start kimo sbb dah smlm dah dpt result biopsy aku. Katanye jap lg doc edmund akan dtg utk jmpe dan xplain kt aku ttg kimo. Pg ni sempat lg aku bfast nasi lemak yg mama pegi beli kt cafe bwh ni. Aku mkn byk2 sbb setahu aku org yg pas kimo semua nnti xde selera nk mkn mnum, mulut pun xde rasa ape semua. So aku mkn dan mnum byk2, mane la tahu aku nnti jd mcm tu jugak. Tp aku dah pesan awal2 kt mama. Andai aku jd mcm tu, tlg paksa aku mnum dan mkn. Aku xnk jd mcm org2 lain kt dlm wad ni, semua terlantar baring je. Skrang pun aku dah nmpak mcm pelarian Somalia, teruk dr tu aku x tahu la jd ape..

Masa doc Edmund xplain pasal 
hodgekins lymphoma, aku dgn mama dgar dgn tekun wpun abg aku dah xplain mlm td pas baca kt dlm internet. Klakar tau doc ni, mata dia sampai jd putih2 stiap kali dia nk xplain benda yg serious. Dah mcm hantu aku tgok! hehe.. So mlm ni aku dah    start kimo kata doc edmund. Ubat aku ada 4 jenis, namanye A, B, V, D. Dia pun ckap yg x semua org akan botak pas kimo tp gugur akan tetap gugur. Huhu..

Kimo aku ada 6 cycle. Setiap 1 cycle terbahagi kepada 2. Total jd 12 kali. Setiap kali aku kimo akan ambik masa 6 jam saje!! Aku akan kimo setiap 15 hr. Setiap 14 hr aku akan check darah dlu. Meaning, andai darah aku ok dan aku dlm keadaan sihat, esknye aku akan start kimo. Cukup 2 cycle, buat CT SCAN lg. Itu plan utk aku buat masa skrang ni.  

So mlm tu masa nurse nk start masukkan ubat, kak faridah dah pesan awal2. Kesan ubat maybe akan buat aku muntah2 dan rasa letih. Ubat terakhir 'D' pulak akan buat aku sejuk kalau badan aku x dpt terima ubat tu. Agak menakutkan tp tu semua sbg persediaan utk aku lar. Sebelum start kimo, kak faridah masukkan KYTRIL dlu sbg ubat tahan muntah. Mlm ni jugak aku kena start cucuk ubat ARIXTRA sbb aku adaBLOOD CLOT kt tangan kiri aku. Sbb tu tangan kiri aku bengkak tp x sakit. Semuanye sbb ada darah tersumbat pulak. Mcm2 hal lar.. 

2 ubat pertama 'A' & 'B', sikit je. Terus inject masuk dlm branula aku. Ubat 'V' ni pun x byk tp color merah. Kata kak faridah, nanti kalau kencing keluar air color merah2 jgn terkejut pulak.

Ubat 'V' ni dlm 45min je! Ubat terakhir 'D' tu yg dahsyat skit. Sakit urat aku aku. Rasa panas2 dan pedih. Tp aku x pulak rasa sejuk mcm yg kak faridah ckap tu. Cuma urat aku ni je yg sakit2. Pas 2 jam, aku still mcm biasa. Still selera nk mkn minum. Bagus lar tp x tau la esk2 mcm mane pulak kan?!

Spanjang aku kimo, keje nk terkencing je. Penat tau asyik2 nk g toilet. Dah la aku nk kena usung dgn besi2 ni lg, beg air jantung aku lg nk bawak skali. Aduhhhh, penatnyer..

..lg 15 hr utk next kimo bg melengkapkan cycle pertama!!!

No comments:

Post a Comment