Wednesday, March 03, 2010

2nd biopsy?

..dengan nervous x abis lg, aku tggu time nk pegi buat biopsy! Diana kata nk dtg tp tggu punye tggu, x sampai2 pun lg! Xpe lar, kalau dia sampai nanti time aku xde, mama ada je kt bilik. Sampai dah ptg aku menuggu, akhirnye nurse dtg suh aku get ready.

Dorang dah sediakan stretcher kt luar bilik! Masa aku kt atas stretcher, aku nmpak Diana baru sampai dgn anak jiran dia. Alarrrr, semapt jmpe sekejap je. Budget dlm sejam, aku dah blk bilik dah. Kali ni aku dah setkan otak so aku x berapa nk takot sgt mcm 1st time buat biopsy.

Agak tension sebenarnye kena buat 2x biopsy sbb yg 1st buat dlu doc bibah ckap sel yg dorang ambik tu sel mati. Tu yg kena repeat buat biopsy. Nk x nk, mmg kena buat lar.

So masa dah masuk dlm lab, dorang suruh aku baring atas tempat yg sebijik mcm aku buat ct scan dlu. No wonder kali ni namanye CT BIOPSY!! Dulu ambik sel guna scan je. Kali ni lain skit. Harap2 dorang dpt sel yg btul. Masa aku dah baring, nurse dtg nk masukkan aku ubat lali. Aku cuba pejam mata. Tp x mcm dulu pun. Aku masih sedar lg. Doc yg nk kasi ubat bius tu pun aku masih boley tanye2 soalan. Dia pun pelik knp aku masih x tido2. Tp dorang mmg xkan nk tggu aku tertdo baru nk buat. Ramai lg patient kt luar tgah tggu turn.

Aku suh doc tu kasi aku bius byk2 sbb aku x sanggup nk menahan sakit lama2. Normally 2x kali bius je tp kali ni aku rasa dlm 5 bius doc kasi sbb aku masih sakit. Aku dpt tgok jarum yg doc masukkan utk ambik cth sel aku tu. Punye la pjg dan agak btul bagai d kata, besar mata pen. Doc siap toreh skit guna blade sbb dia masukkan jarum tu bahagian tulang dada yg penuh dgn tulang.

Ada 1 kali tu, doc mintak maaf kt aku sbb dia terpaksa tekan kuat skit. PAP! Aku dgar dan tgok dgn mata aku sendiri. Ngeriiiiiiii.. Terus dada aku naik turun naik turun sbb nafas kuat. Doc tu suruh aku kawal sbb dlm dlm computer doc x nmpak jarum tu. Aku terus tarik nafas dlm2 dan cube maintain. Nanti lg lama, lambat pulak abis. Aku nk cpt abis semua ni.

Pas cube 2-3x, akhirnye settle jugak.. Lega aku dah! Tp masa nurse tu nk tampal plaster, darah aku xnk berenti pulak. Lama jugak dia tekan dada aku supaya darah berenti. Agak 15min jugak dia cube tekan guna kapas.

Dah settle semua, aku pun blk wad.. alhamdulillah..

No comments:

Post a Comment