Monday, March 15, 2010

blood clots


Tetibe ada sorng nurse masuk bilik aku ckap nk bwk aku g scan tangan aku yg bengkak sebelah ni. Ape pulak masalah tangan aku ni ye? Hopefully xde pape yg dahsyat la..

Smpai bawah je, aku terus masuk bilik utk scan tu! Nurse tu suh aku bukak baju sbb nnti senang nk scan tp boley cover la skit. Masa doc kacak tu scan, aku x paham ape benda yg dorng duk tgok kt screen tv tu. Alat yg dorng guna ala2 mesin yg org check perut masa pregnant tu. Tah2 scanner yg sama je.

Dkat setengah jam jugak duk naik turun naik turun scanner tu. Lengan kiri aku dah penuh dgn jelly utk melancarkan scanner tu. Entah ape resultnye pun aku x tau. Sudahnye aku kena naik blk bilik aku.

Dlm tengah hari, doc Edmund masuk bilik aku. Dia ckap aku ada blood clots sebab tu tangan aku bengkak sebelah. Tp yg bengkak tu adalah air yg terkumpul dan x dpt berjaln lancar sbb ada darah beku.

..darah beku ni actually sgt bahaya kata doc Edmund. Kalau dia berada di tempat2 yg mudah di kesan, ianye boley d operate buang tp andai sampai ke jantung boley mengakibatkan 'serangan jantung' atau sampai ke otak boley membawa MAUT!

Haaaa.. dahsyatkan BLOOD CLOTS ni?

So doc Edmund suggest aku cucuk sejenis ubat yg di namakan ARIXTRA. Ubat ni boley cucuk kt perut, peha, tangan, suke hati la.. Tujuan dia adalah utk mencairkan darah. Tempoh minimum kena cucuk ni adalah 6 bln! Fuhyoooo, lamanye doc?!


Bukan tu saje, doc Edmund suh cucuk sebanyak 5mg sehari mengikut berat badan aku. Sebatang cuma 2.5mg. Ini bermakna aku kena cucuk 2 batang ooo.. Sebatang harga dia RM26 x 2 = RM52 x 180 hari(6bln) = RM9360 lebih kurang.. 

Nurse yg cucukkan aku tu dia ckap aku boley belajar cucuk sendiri kalau berani. Sebab nnti aku blk rumah, sape nk cucukkn? Aku terpikir2 nk pegi clinic je, suh doc tu cucuk. Tapi kalau dia cucukkan, sebatang dia cas rm15, 2 batang dah rm30! Aku nk cucuk utk 6 bln pulak. Eishh, gile ape.

Dengan terketar2nye aku cube cucuk sendiri kt perut sbb tu je tempat yg aku berani buat masa skrng. Kalau kt lengan mmg x boley sbb xde angle. Cucuk peha? Emmm.. nnti aku practice kay! Cucuk perut OKEY skit sbb wpun xde lemak tp boley cubit kulit tu kaw2 punye. Cuci skit kt kawasan nk cucuk tu dgn alchohol pad dlu, tarik nafas, baca bismillah byk2, zapppp.. SETTLE!

Sudahnye aku berjaya jugak wpun ambik masa skit. Ye la, benda pun baru 1st time kan? Insya'allah aku mesti boley cucuk punye la. Ini la tugas aku utk 6 bln seterusnye! J

No comments:

Post a Comment