Thursday, February 18, 2010

..BIOPSY..

Masanye telah tibe.. Awal2 pg nurse dah ckap jap g kul 10pg, nk bawak aku g bawah buat biopsy. Ya allah, ape benda pulak yg dorang nk buat ni? Yg aku tau, jarum besar mata pen akan d tusuk ke dada aku utk ambik cth sel. Tujuannye utk sahkan yg aku ni sakit ape sebenarnye. Tp aku masih x boley nk bayangkan situasinye mcm mane. Punye la nervous aku sampai masuk toilet 3-4x. Dah la aku bernafas pun masih gunakan oxygen, setiap kali ke tandas aku terpaksa lari2 anak sbb nk saving oxygen.

Kul 9.45 nurse dah panggil aku. Dorang dah sediakan 'stretcher' utk aku kt luar bilik. Di sebabkan terlalu nervous, aku jd makin semput. Sempat lg aku berehat jap atas katil. Nurse td tggu je kt tepi aku. Dia ckap oxygen pun dah standby kt stretcher so dah boley get ready. Masa otw nk g bawah, mcm biasa la aku. Nk baring rasa x kena, nk duduk pun rasa x kena. Mcm2 dlm kepala otak aku ni..

Sampai bawah je, nurse td serahkan fail yg ada nama aku kt pekerja dlm lab tu. Pas belek2, pekerja tu pun tolak stretcher aku masuk dlm lab. Grgrgrgr.. SEJUK!! Apasal ye semua lab mesti sejuk sampai mcm ni skali? Bilik ct scan pun sama mcm ni jugak. Agaknye sbb machine2 ni semua cpt panas kot.

Aku still berbaring kt stretcher ni sambil dorang duk adjust2 oxygen aku, wayar2 tah pape lg aku pun x tau. Aku mula la nk nangis. Tah apasal aku x tau tp maybe aku dah tau ape akibatnye kot! Mesti sakit!! Aku ambik mood sakit awal2, hehe..

Ada 2 ord doc kt tepi aku duk dicsuss pasal aku. Dengarnye mcm dorang kata nk setting kt mane. Ape setting2 ni? Eish, x paham aku. Sorang doc tu start bukak baju aku. Bagus uniform PPUM ni, ikat2 kt depan je. Pastu dia ckp nk cuci aku. Dlm hati aku, bagus jugak sbb aku pun dah beberape hr x mandi ni. Hahahah.. Rupenye dia just cuci bahagian yg dia nk buat biopsy tu saje. Belah kanan badan aku saje dia cuci. Tah guna ape aku x sure. Katanye nk 'steril' badan aku so pasni aku x boley nk sentuh2 badan aku dah sampai abis keje. Last skali dia bentangkan mcm kain atau kertas tebal aku x sure sbb x boley nk sentuh atas badan aku. Tp kt kertas tebal tu ada lubang 4 segi size 10cm x 5cm je. Aku rasa area yg terbukak tu la yg doc akan buat biopsy.

Sepanjang proses biopsy ni aku akan sedar ke tido aku tanye kt doc tu. Dengan selambe doc tu ckap depend pd badan aku tp dia tetap akan masukkan ubat lali ke branula aku. Kalau aku sedar, tu kira nasib lar. Wah!! Scaryyyyyy.. Tp katanye yg akan buat biopsy ni professor. Ramai patient dah buat under dia. Kiranye prof ni bagus dan bertuah la kot dpt buat under dia.

Dah siap setting semua, prof pun masuk. Aku cam x brape nk igt muke dia sbb aku terlalu nervous time tu. Lg pun aku x sanggup nk tgok peralatan2 atas troli sebelah aku ni. Aku lebih rela toleh ke kiri sampai lenguh leher. Sementara prof yg baru masuk tu cuci tangan dan pakai glove, nurse yg bertugas masukkan ubat lali melalui branula kt tangan kanan aku.

Masa prof suntik bius kt dada kanan aku sampai 2x, aku masih sedar! Sakitnye bukan main lg. Pastu aku slowly tertido. Last aku sempat dgar doc ckap, "TARIK NAFAS"..

Sedar2 je nurse tgah lap2 badan aku pastu letak plaster kecik. Aku tanye dah abis ke? Sbb mcm x sedar pun. Otak aku cam confuse2 je smpai skrang. Betul ke dah buat? Eish, x sedar langsung. Bagusnye aku tertido.. Pas abis bius ni mesti sakitnye baru terasa! Tp klakar, baki air mata ada lg ni. Hehe..

So lg 2 minggu baru aku dpt result! Tungguuuuuuu..  

No comments:

Post a Comment