Saturday, February 20, 2010

HEART TAPPING la pulak..

Smlm Prof Imran dgn Doc Fatimah ckp nk buat heart tapping tp aku xnk sbb tetibe je nk buat, aku x ready. So plan nk buat hr ni. Katanye pas sembahyang jumaat. Tp smpai skrang dah kul 3 lebih masih x nmpak bayang. Aku ni dr mlm td tdo x lena tau terpikir2 ape kebendanye HEART TAPPING tu! Hari tu buat tapping kuarkan air dr paru2. Ni jantung pulak. Benda yg sama ke? Ye la kot. Tp prof Imran ckap, kalau air tu byk, maybe tiub tu akan d tinggalkan utk beberape hr! What???? Eish, aku x boley bayangkan keadaan aku hidup bersama tiub dah beg berhari2.

Agak2 baru mata nk terlelap, tetibe nurse dtg suh get ready. Alamak!! Dah tibe masanye ke? Gigil dah tangan aku ni. Mama yg tgah sedap beradu pun terbangun. Aku bukan boley dgar perkataan TAPPING ni, teringat sakit hr tu x abis lg. Tp ape nk buat, prosedure tetap kena follow. Kata nk baikkan?

Aku dah ready bangun tp rupenye x payah. Nurse usung aku dgn katil2 skali. Wah, dahsyatnye. Igtkan nk naik stretcher mcm hr tu. Kata nurse tu, senang kalau naik katil. Sbb pas buat heart tapping tu, maybe aku sakit. X mampu nk bangun. SAKIT????  Hr tu tapping air paru2 xde la sampai serious mcm ni. Knp ni lain mcm je aku dgar.

Sampai je CathLab, aku dgar ada sorang ni ckap2 pasal aku. X sure dia tu doc je ape. X pakai uniform pun. Aku dgar dia ckap kt Prof Attar nk buat 'window' x kt aku? Sbb kalau buat window, dia nk ready ape tah besar skit katanye. Ape benda pulak WINDOW ni? Aku terbayangkan tingkap je. Pening pale aku duk pikir mcm2 dah ni. Tp knp xde sape nk xplain pape kt aku. I need to know. Dorang ni discuss depan2 aku. Ckap benda2 yg menakutkan pulak. Ada sorang ni pulak ckap aku x payah buat window tp tiub je. Ish, x paham la aku.

Aku dah start ambik mood ni. Mula la air mata duk bergenang2. Mama x dpt nk tggu tepi aku. Kena tggu kt luar lab sbb radioactive tinggi kt dlm ni. Semua org pakai vest color biru. Aku rasa vest tu ala2 baju kebal la kot. Mane Prof Imran? Dia ckap dia yg akan buat. Tp aku x nampak2 pun dia. Tetibe dtg sorang ni intor diri dia as Doc Zul. Dia yg akan buat Heart Tapping. Aku tgok dia cool je tp mcm agak gelabah2 skit. X kisah la ape doc pun tp tlg la buat cpat2. Tggu2 mcm ni buat aku lg takot.

Mcm nk buat biopsy hr tu, nurse tu tlg cucikan badan aku dlu. Steril tu lar.. Masa tu ada sorang nurse ni, agak dah berumur skit. Dia cube nk borak2 dgn aku sbb maybe dia nampak aku mcm cuak giler. Dia tanye aku ni 1st time ke? Semestinye.. Dia just suh aku bertenang je. Tp time tu aku mane boley bertenang dah. Nk pulak aku tgok ramai giler org dlm lab tu. Dah terasa mcm nk kena bedah pulak. Di sebabkan aku x boley baring straight sejak batuk2 ni, dorang akan proses aku atas katil ni je. balang oxygen aku dorang letak hujung kaki.

Pas dah setting dgn kain hijau tu, Dr Zul terus kasi aku bius. Aku sempat tanye knp xnk kasi aku ubat lali? Katanye mmg x akan kasi ubat lali. Aku akan sedar dr mula sampai abis! OMG!! Sampai 2x kali bius, kali doc Zul ambik 1 jarum besar mata pen. Aku terus tutup mata aku. X sanggup aku nk tgok ape dia nk buat dgn jarum besar mata pen tu wpun aku tau jarum tu akan tertusuk kt under chest aku. Masa doc Zul masukkan jarum tu aku mmg x rasa sakit tp aku boley rasa ada aktiviti yg sedang berlaku.

Aku mcm biasa, menangis sungguh2 sambil kaki hentak2 balang oxygen hujung kaki aku masa doc zul masukkan tiub halus melalui jarum tu ke dalam kantung jantung aku. Di sbabkan doc zul tgok aku mcm terseksa je, dia cucuk bius buat kali ke 3. Ya allah, sakitnyer.. Sudah la wayar oxygen berselerat, tangan aku pulak nurse pegang sbb takot aku meronta2. Atas badan aku penuh dgn alatan2. Rimas giler..

Pas doc Zul masukkan tiub dgn lajunye sbb xk bg aku sakit lama2 kot, dia terus sedut air keluar. Uishhhh, color merah? Sedut punye sedut, sampai 1 liter penuh dlm beg tu. Masa air d sedut keluar, aku terbatuk2. Lg aku batuk, lg byk air keluar. Aku ckap kt doc zul, alang2 dah sedut tu, sedut la kasi abis. Dia ckap x boley. Max 1liter sbb nanti tekanan darah jd rendah pulak. Nampak gayanye mmg la aku kena hidup dgn tiub ni berhari2 lg.

Nurse td nk jahit kulit aku sbb takot tiub yg masuk tu terkeluar. Aku dgn muke kesiannye merayu2 kt dia supaya jgn jahit. Tampal je plaster. Aku siap ckap aku akan jaga supaya x terkeluar. Wpun nurse tu ckap jahit skitttttt je tp aku tetap xnk. Aku ngeri nk tgok jarum dgn benang dpan mata aku skrang. So nurse td pun tampal je plaster dgn kapas kt under chest aku.

Abis je proses, semua org keluar terus dr lab. Aku sempat ckap thanks kt doc Zul sebelum aku d hantar balik ke wad. Patot la nurse td usung aku naik katil, rupenye mmg sakit. Nk gerak pun sakit. Lg teruk, aku asyik batuk2 ni. Tp ni bukan batuk biasa, aku batuk keluar air clear tp berbuih2. Pelik gak aku. Tp setiap kali aku batuk, kt tempat doc zul masukkan tiub tu terasa sakit.

Aku masih x berenti2 batuk. Xde sape boley tlg aku. Nurse kt wad aku ni cuma kasi aku ubat tahan sakit je. Aku dpt bayangkan pas abis bius ni mesti lg sakit. Mujur mak aku saje2 tgok air dlm beg tu sbb nmpak kembung lain mcm. Rupenye dah 1.8 liter!! Doc zul ckap td max 1 leter sehari. Dia lupe nk tutup suis kt wayar tu.

Pikir balik, 1 leter air dlm kantung jantung tu byk jugak. Mcm sebotol air mineral. Giler ape. Byknye air dlm kantung jantung aku. Mcm mane boley ada air pulak. Color merah pulak tu! Berdarah ke? Dtg dr mane air byk2 ni??!

 (click for more detail)

No comments:

Post a Comment